4 maj 2012

Från sorgsen till otroligt hoppfull

Ja, idag känns det mycket bättre och hoppet börjar komma tillbaka, de går snabbt i svängarna ibland :)
Men vi tar det från början...

Igår kändes allt svart och hopplöst som ni kunde ana i förra inlägget..jag hade en massa frågor som snurrade och för att få dem ur huvudet så mejlade jag över dem till IVF-kliniken i hop om att få svar. Vilket jag också fick, läkaren som vi träffade igår ringde upp mig idag under förmiddagen och vi talades vid.
I mitt mejl till IVF hade jag skrivit att jag tyckte att de gav upp hormonstimuleringen för fort och att jag ville prova den där näs sprayen som tydligen de flesta andra får + sprutor, som genom går en IVF-behandling. Annledningen till att de inte ville ge mig näs sprayen från början var att man kan bli och må väldigt dåligt av den psykiskt sa de, mera ångest och eftersom jag redan lider lite av detta så övevägde den läkaren vi först träffade vid kliniken att inte ge mig den hormonstimuleringen. Men läkaren vi träffade igår sa någon helt annat, att näs sprayen inte alls gav något mera ångest påslag, det kunde man typ få av sprutorna också.

Åter till dagens telefonsamtal..läkaren sa att de går med på att ge mig ytterligare en chans med hormonstimulering med näs sprayen,(wiiii..) det kan faktiskt vara så att det kommer öka produktionen av ägg sa han, eftersom vi inte provat denna medicin. Läkaren tyckte att jag skulle få känna att vi provat allt innan vi går vidare, det skulle även kännas bra för dem, då de skulle få ett bättre svar eller som han själv uttryckte det mera på fötterna så att säga.

Så nu är vi liksom tillbaka på ruta ett känns det som, MEN jag är otroligt hoppfull och lättad efter detta beslut. Nu ser jag redan fram emot V.32 då kliniken kommer öppnar efter sommar/semester stängningen.





Passade även på att fråga lite om äggdonation när jag hade läkaren på tråden.
Hur lång tid tar det att få ÄD (äggdonation)?
Det kunde han inte svara på riktigt, men han trodde själv att med all utredning och så, så kan det nog ta från 6 månader upp till 1 år minst. Han punkterade också att vi skulle veta att äggdonation var dyrare att göra än IVF. Så jag Googlade och fick veta att ÄD kostar omkring 70 000:- här i Sverige, men jag har ju fortfarande mina tre "gratis" försök kvar.
Men jag hoppas,hoppas, hoppas att det ska bli flera ägg i höst och att det blir så pass många att de kan sätta tillbaka ett eller ev. två som läkaren sa. Om det skulle bli återsättning i höst så skulle man överväga att sätta tillbaka två ägg sa han till oss igår och samma sak sa han idag till mig.


Så nu känns det hoppfullt. Tror nog att de där med äggdonation också ha börjat smälta in mer och mer i mig, gäller bara att komma över den första chocken och väga för och nackdelar..och tillslut så vinner nackdelarna helt klart, i varje fall för mig.
Tacksam att det finns donatorer idag, för bara ca 30-40 år sedan var det inte alls lika vanligt med något sådant här kan jag tänka mig.
Tack för att ni finns ni tjejer/kvinnor som vill dela med er av era ägg!!!


Å Tusen Tack till er som lämnar så värmande kommentarer här på min blogg!!!




Kramisar från B


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar