22 april 2012

Att bli gravid är som ett lotteri

Embryologen vid IVF-kliniken ringde och meddelade att vårat lilla ägg inte hade delat på sig som det ska göra, så därmed blev det inget åter införande denna gång.

Hade nog lite det på känn, för jag känner mig inte ledsen. Nästan mera glad, eller något sådant..att det hände nu och inte efter de satt in embryot. Med tanke på att de inte blev mer än 2 ägg så kändes chanserna små redan från början tyckte jag, det är ju många steg påvägen från äggplock till återföring så att säga. Mycket som ska klaffa och med ynka två ägg blir ju denna process ännu tuffare till skillnad om vi hade haft flera ägg. Då hade ju chanserna ökat att något skulle fixa hela loppet fram till återförandet. Så nu är det nya friska tag som gäller :)

Embryologen sa att hon skulle be en läkare ifrån kliniken ringa mig imorgon måndag för att besluta hur vi ska gå vidare. Både jag & maken vill köra så snart det går igen.
Varför vänta liksom, fast vet ju att det kommer bli utdraget nu en tid framåt. Hormonerna finns ju kvar i kroppen och så måste jag ju nästan få någon medicn för att sätta igån en blödning, då alla äggen är utplockade..då kan der ju inte bli någon naturlig blödning. Jaja de där löser sig imorrn, jag berättar mera senare när jag vet.

Imorse skulle jag ju börja med vaginaltabletterna Lutinus 100 mg, tabletter med kvinnligt könshormon, progesteron. Som jag ska ta morgon och kväll för att mjuka upp livmoderslemhinnan i och med införandet av embryo samt att de hjälper till att behålla graviditeten under IVF-behandlingen. Tabletterna skulle föras in så djupt som möjligt i slidan, de var ingen höjdare att ta. Tyckte att det gjorde ont och kändes väldigt obehagligt när den väl var på plats. Obehagskänslan satt i en och en halv timme innan den avtog. Antagligen hade väl tabletten löst upp sig tillslut. Mycket får man stå ut med som kvinna.

Men eftersom det nu inte ska återföras något embryo så tänker inte jag fortsätta med vagitorierna, det kan ju inte vara aktuellt längre tycker jag, eller?!

Så nu fortsätter vi kämpa och väntar på vår tur i detta spel.




Kram B




3 kommentarer:

  1. Jag skickar dig en styrkekram/ Sofie.

    SvaraRadera
  2. Hej B! Åh vad tråkigt att det inte blev något ET för er...
    Men du har helt rätt inställning. Det är bara att försöka igen, skam den som ger sig lixom! Och man brukar ju säga "tredje gången gillt" ;) Ang progesteronet så tror jag inte du behöver ta fler, de är ju till för att få ett embryo att stanna kvar som jag förstått det. Men ring och kolla med kliniken för säkerhets skull..
    Stor styrkekram till dig

    SvaraRadera