9 februari 2013

Fyra av 5...

Hej hopp!
Sammanfattning av vecka 6:
Måndagens VUL + blodprov hos IVF-kliniken resulterade i att blåsorna var lite för små och att jag skulle fortsätta med Menopur 450 enheter samt göra ett nytt VUL + blodprov under onsdagen.
Onsdagens resultat var lyckat, 4st å ev. några till blåsor hade växt på sig och blodprovet var helt ok. Planerna för äggplock under fredagen gick i lås.

Så igår morse hade jag & maken tid hos IVF-kliniken i Falun för äggplock, allt gick fin fint. Den här gången fick jag inte alls ont efter uthämtningen, bara lite öm och känslan av att vara svullen över magen. Och den här gången fick vi ut hela 5 ägg..vilken lycka!!!
Så många har vi inte fått ut tidigare, kändes kalas bra.

Måste än en gång ge en STOR eloge till personalen vid IVF-kliniken i Falun, de är så gulliga, personliga och oerhört professionella. Vi har fått ett väldigt bra bemötande från första stund.



Natten har varit näst intill sömnlös, legat på spänn och inväntat samtalet ifrån embryologen som skulle ringa idag lördag morgon från kliniken, och förmedla hur det gått med våra små underverk..om det överlevt natten samt befruktat sig.
Klev upp vid 7:20, kunde inte sova, visste ju att de skulle ringa ca 8 - 8:30 om besked.
Kl 8:20 ringer telefonen, hoppar högt för att jag är så spännd, embrylogen i andra enden berättar att hon precis kikat på våra ägg och att 4 st har befruktat sig..wiiii!!!
Får tid för isättning på måndag, sen em på egen begäran då jag ska skriva en omtenta som sker mellan kl 13-17 på högskolan i Falun och vill gärna ha den gjord.
Så på måndag em ca 15:40 får vi tillbaka, förhoppningsvis ett Guldägg eller kanske två =)

Lite info! Om alla fem äggen hade blivigt befruktade hade det satt dem på långtidsodling, och då hade vi fått isättning under onsdagen. Det finns vetenskapliga bevis på att ägg som långtidsodlats ger störst chans till graviditet än kortare odling.
Kommer inte ihåg procent sattsen av det hela, men finns att läsa på IVF:s hemsida för den som är intresserad.


Nu kan jag slappna av, och åter gå till mina studier å pluggandet inför omtentan på måndag.


Kraam fr B





5 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Jag har stimulerats i Krsitianstad och gjort IVF i Danmark. Jag har en son sen tidigare så jag fick göra det privat. Jag undrar, jag har inte fått ta något blodprov före äggplocket utan de gick bara på ultraljudet. Och för att göra en lång historia kort så satte de in två ägg i måndags, samlagt befruktades tre men det tredje dög inte till frysen. De två äggen de satte in i mig var inte i så bra skick på morgonen men när vi kikade på dom innan insättningen hade de delat på sig fint. OCh helt plötsligt så sa läkaren att äggen såg toppenbra ut...de hade "bättrat" på sig från mrgon till eftermiddag. Så jag vet inte vad jag ska hoppas på riktigt. Mina var fem-celliga. Odlade i två dagar. Får jag fråga vad det är de ser på det här blodprovet du tog? Jag önskar dig all lycka till och det ser ju verkligen lovande ut! Jag är glad att jag hittade din blogg. Det finns ingen man kan prata med direkt.

    SvaraRadera
  2. Jag blir så glad att ögonen tåras när jag läser detta. Håller tummar och tår för er skull!!!! Gud var härligt. Själv puffar jag på med Synarelan och mår helt ok. Ser verkligen fram mot blodprov, VUL och sprutor och äggplock :) Hahhaha låter ju faktiskt helt sjukt :)
    Är så kul att läsa din blogg, vi har ju i princip samma behandling bara det att detta är min första gång :)

    SvaraRadera
  3. åååååå hela jag ryser av spänning, hoppas att även ägginsättningen går smidigt och att du slipper få allt för ont!!!!

    Håller tummarna för att omtentan går bra och att eftermiddagen blir ett lyckat försök.


    Himla imponerad av att du först gör en omtenta och sedan blir mamma, ;-)

    SvaraRadera
  4. Vad spännande. Jag håller tummarna att allt kommer gå bra. :)
    Kram
    Libra

    SvaraRadera
  5. Tusen Tack för era kommentarer, de värmer mitt hjärta!!! <3

    Blodproven som jag får ta hos IVF visar på hur min kropp reagerar på hormonerna som jag tillför under min behandling, att värdena är som de ska..vet inte mer än så.

    Kram till er alla från B

    SvaraRadera