7 februari 2016

Ingen fara, jag är igång

Eftersom jag vet vem vår donator är, så brukar vi chatta med varandra ibland. Så här om dagen frågade jag när hon skulle få sin nästa blödning för att jag skulle då kunna räkna ut när jag ev. ska börja med tabletterna Progynon. Hon svarade i mitten av den här månaden, det kändes ju bra. Men i fredags morse skrev donatorn att hon var så ledsen, hennes blödning hade startat tidigare på morgonen. Hon skrev också att hon blev så orolig att detta nu hade satt stopp för vår behandling så hon hade skyndat och ring till RPC på Akademiska och frågat. Men de hade lugnat henne och sagt att det hindrar inte något. Samt att vi nu får invänta hennes nästa blödning innan hon får börja med injektionerna, å jag med tabletterna. Eftersom hon ska träffa kurator & läkare på måndag och förhoppningsvis bli godkänd..hade hon varit godkänd hade behandlingen börjar i helgen..attans otur också!!
Detta gjorde även mig nervös så jag ringde också RPC och hörde mig för, fick lugnande besked att då jag redan var igång med min behandling eftersom jag startat med Synarela så är det ingen fara med 40-års gränsen. Jag är igång och inväntar bara donatorn. Så i början av mars kommer troligen behandlingen att starta för donatorn, för då borde hennes blödning komma.

Alltså blir det till att spraya rätt så länge denna gången för mig, mer än 1 månad..usch och fyy för alla biverkningar =( Tur att februari är något kortare månad än övriga, för då kommer vi fortare fram till mars *hihi* ;-)

Akademiska har nu höjt sin skattefria ersättning för de tjejer/kvinnor som blir deras äggdonator, tidigare var det 4000:- och nu ges det 8000:- Det tycker jag är bra!
Pratade med BM om det i fredags och hon sa då att det ev. kommer att höjas och bli en och samma summa i hela landet. För regeringen kommer fatta ett gemensamt beslut här i vår ang. detta. Låter ju jättebra! Det ska banne mig vara lika mycket i hela landet som ska betalas ut till donatorerna, det ska vara rättvist är min mening. Men det får heller inte bli för stor ersättning, det ska inte vara någon ägg-handel som det är på vissa ställen i USA. Det är inte okej!
När jag skrev denna info till våran donator så skrev hon tillbaka att hon gör verkligen inte detta för pengarnas skull, utan vill vara till hjälp ändå! Gullig människa!
Jag skulle inte heller göra det för pengarnas skull om jag kunde donera ägg, jag vill kunna hjälpa andra precis som vår donator skrev. Men jag tycker att det är bra att det ges en ersättning, som hjälp på vägen för ev. resor till och från sjukhusen, kanske förlorad inkomst och som lite tack för oss som behöver de där äggen och för de eventuella biverkningarna eller smärtan som kan uppkomma. Tycker inte att det är fel med ersättningen i varje fall.

På måndag ska jag på en arbetsintervju, lite pirrigt får jag lov att säga att det är. Men också spännande!

Kram från B <3

4 kommentarer:

  1. Det är tungt att vara nedreglerad så länge. Men jag tycker det vänder efter ett tag. Hoppas du står ut.

    Lycka till med jobbintervjun! :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ni har alltså bett en bekant/vän vara donator? Du nämner ingenting om det här i bloggen utan här är det mest fokus på när ni ska kunna "köra igång nästa försök" och vilka sprutor och prover som ska tas...men har ni pratat igenom hur det kommer kännas för er och kanske framförallt för vännen att ni kommer uppfostra ett barn som utseendemässigt liknar er kompis? Det känns som att det är lättare med ett barn som liknar någon okänd människa?

    Jag förstår ju att det är sånt som kommer tas upp när er donator pratar med kurator och läkare för att bli godkänd, men har ni och hon snackat nåt överhuvudtaget om det? Att ert barn kommer vara biologiskt hälften er kompis? Det känns som en situation som skulle kunna bli jobbig om man inte har precis rätt mentalitet. :-/

    SvaraRadera
  3. Det får vi väl förutsätta ;) ett sånt här beslut ( kan jag tänka mig!) kommer man ju liksom inte på en kväll och sedan är man där. Antar att de flesta verkligen tänkt igenom innan man startar. Det är ju en resa bara det här med ivf... Och donation, ja då har man antagligen fått tänks ( ett eller flera!) steg längre :) Men allt kanske inte uttrycks i bloggen. Önskar dig lycka till nu bloggerskan! Kram/ Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men precis Karin, Du förstår oss hör jag..Klart man inte tar ett sådant här beslut över en kafferast..tror någon det om oss då tror de helt fel!! Å vad jag skriver eller inte skriver i min blogg är upp till mig!

      Kram

      Radera