27 april 2020

Ett speciellt år

Det nya året som jag verkligen hade hoppats på blev inte riktigt som jag eller för den delen någon annan inne heller hade tänkt sig. Detta året är speciellt och annorlunda. 2020 är ett dystert år för många. Året då Corona pandemin tog greppet om oss alla i hela världen. Ingen är skyddad från detta otäcka virus. Många har dött i Covid-19 och arbetslivet förändras för många då flera tusen blivit utan jobb i Sverige. Allt är upp och ner. Sjukvården sliter och går än mer på knäna. Det sägs att viruset spridit sig ifrån fladdermöss. Det började i Kina med att många blev sjuka med torrhosta, långvarig feber och andningspåverkan och som sedan spridit sig vidare världen över. Italien har blivit hårt drabbat, många har dött där. Även Tyskland och USA.

Vi uppmanas av Folkhälsomyndigheten och Regeringen att tvätta våra händer med tvål och varmt vatten ofta, hosta och nysa i armvecket. Hålla avstånd på 1,5-2 meter ifrån varandra, inte umgås i grupp, stanna hemma och inte resa i onödan i landet. Lands gränser är stängda, tåg,buss och flyg är inställda och/eller indragna. Riskgrupper samt de som är +70 ska helst inte besöka affärer osv.

Jag vet att ni alla vet allt det här redan, men jag skriver detta för att vi ska minnas i framtiden.

I mitten av januari var vi till Göteborg och besökte Dr Sokolova. Hon gjorde då en hystreoskopi.
Hon ville se att polypen verkligen var borta, då hon inte var nöjd med op-berättelsen från dagkirurgin i Falun. Polypen var som tur borta, den hade jag blött ut. Under hyston så såg Sokolova att jag hade en kraftig inflammation i livmodern, antagligen hade jag fått den då de på op hade hamnat i felgång när de skulle in med instrumentet. Fick både antibiotika o penicillin samt tabletter för att motverka svampinfektion då man lätt kunde få det av medicinen. Hade inte märkt något själv mer än att jag hade haft rikligt med gulrosa vattniga flyttningar. De luktade inget. Men de kom när jag började äta medicinen och de höll i sig trots att kuren var slut. Så det blev en till omgång med samma mediciner och ytterligare en kur mot svamp , innan det blev bättre. Fick efter dessa mediciner  problem med magen, alla goda magbakterier slogs nog ut. Fick även efter ca 2 veckor av senaste antibiotika kuren en massa kliande utslag/prickar över hela kroppen. De har nu minskat i omfattning, dyker upp ibland i armvecken och på armarna.

Så i och med detta blev planen om att göra ERA-test förskjuten. Efter hyston har min mens börjat strula, kommer inte i tid och är väldigt sparsam. Jag trodde att jag kanske börjat komma in i klimakteriet, men både Sokolova och Dr Samir trodde inte på det. Fick en liten blödning i början av april, startade då med tab. Letrozol 2,5 mg x 2 för att göra ERA-testet. Men tyvärr så missade jag att ta rätt dos 1:a & 2:a dagen så då trodde Samir att min slemhinna behövde mer tid på sig att bli tjock.
För vid första ultraljudet 17 april var den bara 6 mm så jag bokades in för ytterligare ett ultraljud till idag 27. Men tyvärr hade inte slemhinnan blivit tjockare, Samir sa att jag nog var på väg in i klimakteriet ändå. Då min kropp inte svarat på Letrezolen. I och med detta avbröts testet.

Har fått en ny tid till Livio Falun i slutet av maj för att starta upp med annan medicinering typ Progynon/Feminest inför ERA-testet.
Samir frågade om mitt BMI (som är på tok för högt som jag själv är väl medveten om) och uppmanade mig att  försöka gå ner i vikt.
Vilket jag har tagit tag i, gick med i ViktVäktarna i mitten av april. Har redan gått ner ett par kilon, jag känner mig på G. Kommer inte göra någon isättning före sommaren, får inte heller för Livio då jag tillhör två riskgrupper i och med Corona pandemin. Högt blodtryck samt högt BMI.

Så ser det ut här just nu. Har kikat på några olika webinarier som Olga kliniken från St. Petersburg håller i nu under Corona. De sänds på onsdagar kl.18:00 man registrerar sig via deras webbsida.
De har olika teman varje gång. Kika in på deras sida om du inte redan gjort det vet ja! =)

Kram från B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar