21 juni 2013

Nu känns det...

Hoppfullt igen!!! Läkarsamtalet igår hos IVF gick jättebra och det blev ett positivt besked och beslut.
Vi fick en sisodär 2-3 förslag på hur vi skulle gå vidare..svåra beslut skulle fattas, men det känns bara bra nu, IVF, jag & maken är överens hur vi går vidare på våran IVF-resa.

Läkaren vi träffade sa att vi har ett "halvt" gratis IVF försök kvar..men om Landstinget går med på det så får ni det till ett helt, vilket inte verkade omöjligt det brukade gå bra. Sedan sa läkaren, det bara finns en sak i mitt huvud, att vi kör på..hade ju ett fint resultat denna gången och Du blev ju faktiskt gravid i hela 5 veckor, alltså ägget kunde fästa och dela sig..men sedan hände det där missfallet, men de kan hända alla kvinnor oavsett IVF-behandling eller inte, ca 10-15% får missfall av alla som blir gravida och det är rätt många.

Men, sa läkaren, måste ändå be er överväga äggdonation då vi inte kan garantera er att detta kommande IVF försök kommer gå bra, vi kan få fina ägg men det kan också utebli. Om man ska satsa på äggdonation så ska man veta att det bara finns en privat klinik i Sverige som gör sådant och det är i Umeå och det är svårt att komma in där, samt att det finns få äggdonatorer. Men detta alternativ kommer ju efter att ni ev. förbrukat erat "gratis" försök hos oss och det inte gick bra sa läkarn. Men det finns flera alternativ, att ni själva kostar på ett eget IVF försök här hos oss, men ändå spar ert "gratis" försök, d.v.s om vi misslyckas så kan vi efter detta försök remitera er till Uppsala på äggdonation genom landstinget Dalarna, det är lättare att komma in i kön på så vis. Så läkarnas rekommendation till oss igår var att kosta på ett eget IVF försök och behålla det där "gratis" försöket ifall att vi måste gå vidare genom äggdonation.
Ytterligare ett förslag var att köra på med "gratis" försöket och sedan komma på flera ultraljud och se om de bildades några ägg, och därefter fatta beslut om vi skull avbryta, köra på äggdonation eller fortsätta IVF-behandlingen.

Mycket info på kort tid blev det för mig och maken, vi lämnades ensama en kort stund och hann prata igenom alternativen och fundera på frågor som vi ev. ville ställa till läkaren om vi hade några. Sedan kom den gulliga sköterskan in som jag fått bäst kontakt med. Hon frågade hur vi kände oss och påtalade att nu fick ni mycket att tänka på, har ni förstått alla allternativ..njaa sa vi. Men maken undrade om hon inte kunde dra dem igen för oss, och det gjorde hon natruligtvis, och hon sa att ni behöver inte bestämma er precis idag.

Men jag sa, det som känns rätt för mig just nu är att vi kör på läkarnas rekommendationer, vi kostar på ett eget försök och spar på "gratis" försöket ifall att vi bara måste gå vidare med äggdonation för att lyckas bli föräldrar. Men helst av allt vill jag ju försöka så långt det är möjligt med mina egna ägg, det vill väl alla kan jag tro. Maken besvarade mitt förslag, han ville också göra så, vi var rörande överens om att gå in med egna medel och fortsätta med ett nytt IVF försök.

Så till hösten kör vi igen, ny planering, nytt försök. Kommer stå kvar på samma medicineringsordination, Prasteron 3 tab. om dagen, Synarela nässpray, Menopur 450 ml/E och Ovetrelle. Började redan igår med tabletterna Prasteron, jag tror starkt på dem..de är ju efter att jag fick dem som det blivigt bättre och bättre resultat på äggfronten.

Så nu känns allt hoppfullt och jag kan andas ut och bara försöka slappna av och bara vara i sommar, ta dagen som den kommer och göra något bra av den, njuta.

Tips från systa mi va att "pöka" på nu under sommaren så kanske ni fixar det själva när allt lägger sig och ni kan slappna av..hahaha..ja vem vet ibland kan det ju faktiskt fungera har man ju hört och läst =)

Så av naturlighet blir det nu ett uppehåll i denna IVF-blogg under sommaren..antar jag..men jag kommer tillbaka med nya inlägg när den nya resan dra igång igen på allvar.
Tills dess önskar jag er alla som besöker min lilla sida en låång och härlig sommar & var rädda om er!

Trevlig Midsommarhelg!


Kramar fr B

2 kommentarer:

  1. Mitt råd:

    Släpp allt med IVF nu och bara njut av sommaren och med din underbara man.

    Ta hand om er!

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Japp Ugglan..nu ska jag/vi bara njuta å ta det lugnt inte tänka så mycket utan bara vara :)

    SvaraRadera