4 januari 2016

Äntligen Januari

Äntligen Januari, äntligen Nytt År. Å vi har fått fatt i en ny donator som vi nu hoppas att Akis ska godkänna så att vi hinner påbörja en ny privat betald äggdonationsbehandling innan jag fyller år i slutet av mars. Åå måtte det gå vägen, att vi hinner!!
Ena stunden säger min magkänsla att det kommer gå bra å andra stunden nää vi kommer inte hinna..usch!! Försöker fokusera på den första känslan å hålla mig kvar där.

Pratade med Reproduktionscentrum i morse strax efter att de öppnat och den gulliga äggdonationskoordinatorn sa att hon skulle verkligen göra sitt yttersta för att hjälpa oss få till en ny behandling. Det som tar mest tid är att få fram en läkar- & kuratorstid till vår donator. De är de som ska godkänna donatorn innan en behandling får påbörjas. Sedan ska blodprover tas, men de går fort, klart på två dagar. Å fick precis veta av vår donator att hon fått en tid för att ta dessa prover i mitten av nästa vecka. Bra de!

Äggdonationskoordinator frågade om min vikt..host, host..jag svarade jag väger x-antal kg och fick då till svar att jag borde försöka gå ner i vikt, ju lättare man är desto bättre kan behandlingen lyckas och en ev. kommande graviditet. När man är överviktig ökar missfallsrisken och komplikationerna under graviditeten...jo tack, jag vet det! Hon frågade också hur jag skulle lösa problemet..ja jag måste börja röra mig mera, träna svarade jag. Hon sa du måste också tänka på vad du äter..å ja, jo de vet jag också. Det är inte lätt att gå ner i vikt och nu är tiden begränsad också innan den nya behandlingen ev. drar igång. Så nu blir det verkligen till att försöka ta sig i kragen! Känner mig misslyckad som inte tagit tag i det här tidigare, har ju haft hela hösten på mig att göra något åt min vikt då jag ändå varit hemma. Men jag tror att jag har varit/är deprimerad, känner mig så trött och orkeslös. Har inte känt någon motivation till att göra något alls. Då är det inte lätt att tänka på vikten, jag fungerar så att när jag mår psykiskt dåligt då äter jag mycket mera onyttiga saker..usch..men det är tyvärr sant! Men jag ska göra mitt bästa och dra in på onyttigheterna och hålla mig till lördagar nu och försöka komma igång med de dagliga promenaderna igen.
Tror att det kan bli bättre också om jag får ett jobb, ett jobb jag trivs med här fram över. Då kanske det går att få till ett par styrketräningspass i veckan på något gym, det vore kul! För ca 5-6 år sedan tränade jag väldigt mycket styrketräning samt tog långa raska promenader flera gånger om dagen och de gav verkligen resultat både i måendet och på kroppsformen. Det kändes så underbart jag kunde då gå ner 2-3 storlekar på kläder, jag kände mig fin och många sa det också. Å att jag gjort en enorm vikt resa, jag vill så gärna nå det målet igen..jag vet att det inte är omöjligt men det gäller att hitta den rätta motivationen och tiden. För då var jag arbetssökande och hade hur mycket tid som helst. Men som sagt ska verkligen göra mitt bästa och så får jag ta dag för dag det blir nog bäst, inte ha för stora mål då går de aldrig har jag lärt mig.

Jag tror och hoppas på 2016!

Kram B


7 kommentarer:

  1. Vad spännande med den nya donatorn.Jag hoppas verkligen att ni hinner i tid! Jag vet ju inte alls hur mycket du behöver/borde gå och jag vet hur jobbigt det är och hir jobbigt det är när någon talar om det för en. Så länge jag kan minnas vägt lite för mycket men jag tränar mycket så det balanseras ganska okej. Jag vet att min kropp är stark (eller var det innan IVFer och gravidit). Har du testat viktväktarna? Jag såg att de har en ny strategi nu som går ut på träning och kost. Här i Stockholm kan man dessutom beställa deras matkasse genom Citygross. Kanske går hos er också? Gör ju hela processen så mycket enklare att få hem bra mat och recept! Jag fortsätter hålla tummarna för er. 2016 måste vara ert år! Kram H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen H! Jag har inget jobb än å ekonomin är lite ansträngd har inte råd att börja på gym än, dessvärre :-/ Så det blir till å prominera och försöka äta nyttigare. Lite mer soppor får det bli ;)

      Kram

      Radera
    2. Det finns massor med bra hemmaträningstips på Youtube, man kan göra mycket med sådant som finns i hemmet! Jag hoppas du får ett jobb snart, både för ekonomin och för att det är tråkigt att bara gå hemma! Kram H

      Radera
  2. Räcker det med ett blodprov från donatorn? Vet att när jag gjorde mitt första äggdonationsförsök så var min donator (min syster) tvungen att ta två blodprov med sex månaders mellanrum. Kanske räcker att de tagit det första för att komma igång? Tänkte lite då jag ska göra mitt andra försök ev i augusti och då är det över ett år sedan min syster lämnade dessa blodprov, antar hon lär ta om dem..

    Lycka till och hoppas ni hinner med försök innan din födelsedag i mars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår donator är blodgivare å har därför refan tagit blodprov 1 tidigare så därför behövs bara ett till tas innan behandlingen kan börja

      Radera
  3. Vill tipsa om en jogging-app, Gipis, med den lyckades jag komma igång med träningen och jag började verkligen från noll. På några månader kunde jag springa 5 km och tyckte det var kul vilket var oväntat för mig :) Appen lägger upp ett smart program som verkligen funkar, man tränar på rätt sätt så inga skadade knän! Kan även rekommendera att boka upp dig på nån kurs, så blir träningen verkligen av! Du grejar det!

    SvaraRadera
  4. Jag körde viktväktarna och var nöjd med det ( bra att gå på möten samt väga sig hos coach en gång per vecka) Att äta enligt tallriksmodellen typ , dvs halva grönsaker ( gärna mättande sådana som ärtor, broccoli, vitkål, morötter) , lite mer protein men verkligen tänka på mängden kolhydrater . Mitt tips ca 1 dl kokta makaroner ( penne tex ca 1 1/4 dl kokt), två lite större kokta potatisar etc. Dra ner på socker. ( jag slutade dricka juice till vardags) kämpa på! Inte lätt med vikten. Men nu har du konkret mål och DET kommer du klara! Att vänta in motivation funkar nästan aldrig är min erfarenhet. Kör igång, så efter 1-3 kg minus på vågen är du motiverad ! :) lycka till med allt. Håller tummarna kram

    SvaraRadera