6 januari 2016

Sopplunch

Tusen Tack för alla era tips på hur man kan minska sin vikt =)
Eftersom jag inte har något jobb ännu så är ekonomin lite ansträngd så jag får försöka med egna medel, så som ändra på min kost och ta promenader. Skulle gärna vilja börja springa, men det går bara inte min kropp fixar inte det. Har provat, så jag vet. Intervallträning kan fungera, alltså att jag små joggar ett par meter och sedan går ett par meter sedan joggar jag igen osv.
Men törs nog inte springa nu på vintern, rädd för att halka omkull, så det får bli raska promenader. Det är bra det också!

Igår och idag har det blivit sopplunch. Funderar på att försöka äta sopplunch varannan vecka, alltså måndag - fredag bara för att se om det möjligtvis kan ge något resultat. I måndags vart det ost & broccoli soppa och idag kålsoppa imorgon blir det köttfärssoppa med paprika och ris. Finns ju otroligt många olika soppor som man enkelt kan göra. På kvällarna får det bli något mer mättande, annars är det kört då kommer söt suget som ett brev på posten.

Min stora last är sötsaker, godis, glass och kakor, det är inte att jag äter för mycket mat, maten har jag alltid varit liten i. Så nu gäller det att stå emot de där STORA sötsuget som är som ett monster som skriker efter något sött och onyttigt. Ska försöka äta mer rätt sorts mat, mer proteiner som mättar och som håller sötsuget på avstånd.

Dessvärre är jag dålig på att äta grönsaker, det beror till största delen på att min mage inte tycker om att jag äter sådant. Antar att det har med gallan att göra också inte bara tarmarna å IBS:en. Det är så tråkigt, måste alltid tänka på att tillaga allt väl så som lök, kål och paprika. Vissa råa grönsaker kan jag absolut inte äta så som isbergssallad, paprika, lök, gurka, blomkål eller broccoli. Inlagd gurka och pizzasallad går rätt bra. Fast ibland chansar jag och äter ändå..men oftast slutar det med att jag mår mer eller mindre dåligt.

Det här är på sätt och vis mitt nyårslöfte, det var/är att dra ner på sötsaker. Nu tog det ju mera fart efter att jag pratat med Reproduktionscentrum och så, då jag bör försöka fokusera på min kost också.
Men som sagt, jag tar en dag i taget och bakslag kommer med säkerhet att komma, men då är det bara att ta nya tag nästa dag. Ny dag nya möjligheter eller hur?!
Å jag tänker inte ha dåligt samvete för det, för det är ingen bra känsla..så sa en sjukgymnast som jag gick hos tidigare. Det ligger faktiskt något i det!

Kram fr B

4 kommentarer:

  1. Man hittar sitt eget sätt att tappa vikt. På min samsung mobil har jag en app som heter S-health där jag räknar kalorier, äter cirka 1500 per dag och har tappat 4.7kg sedan november så det har gjort gott. Jag byter ut 1-2 måltider mot Naturdiet shake och äter sen valfri middag. Soppor är väldigt bra mättande, såg ett viktprogram om det och då rekommenderade bantare att äta soppa för magsäcken gillar det och ger en bra mättande och kalorisnål måltid. Lycka till med detta! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åå Grattis till viktnedgången!! Okej, ja jag hoppas det fungerar med min sopp-metod & promenader. Ska ut en sväg starax men de blir en kortis då termometern visar -20...brrr!!!
      En kortis är bättre än inget ;)

      Kram Kram

      Radera
    2. Usch vad kallt! Vi har -11 och det är kallt nog. Jag håller tummarna för att du ska få minus och vara glad över det, givetvis gällanden vikten förstås! Kram på dig gumman Genus Longing

      Radera
  2. Det kommer gå bra! Tufft men du klarar det! Bra ide med sopplunch! Det lät gott :) älskar soppa! Bra också när man kokar grönsaker de blir snällare för magen. ;) Kan du inte lägga upp lite sopp recept som inspiration? :) om du vill alltså. Jag skulle också vilja laga lite mer soppor i vinter, tappat det lite. Kämpa på! Kram/ Karin

    SvaraRadera