13 januari 2016

Risk Graviditet

Kom på igår att jag glömt fråga Reproduktionscentrum om de inte kan överväga och sätta in två embryon om det nu mot alla odds skulle "bara" bli två embryon när vi kommer så längt i behandlingen. Så jag ringde äggdonationskoordinatorn idag och frågade, fick till svar att de gör inte så vid äggdonation då det är en stor risk, pga. att äggdonations graviditeter klassas som risk graviditeter när äggen kommer ifrån en annan kvinna och inte är mina egna. De är rädda för tvillinggraviditeter och det kan innebär fara. Hon skulle ändå ta upp det med läkarna på mötet de skulle ha nästa tisdag. Men sa flera gånger att jag skulle inte ha för stora förhoppningar. Så det är väl bara att glömma, fick i varje fall svar på frågan.

Idag fyller maken år så ikväll blir det fika med havrebollar som jag fixat under eftermiddagen. Ja jag vet det rimmar ju inte så bra när jag ska försöka gå ner i vikt..men nu blir det så här, nya tag imorgon. Blev många bollar så jag ska frysa in också, så att vi kan ta fram när vi får besök.

Ev. kommer jag att få börja spraya med Synarela i slutet av januari för att komma i fas med min donator, men det vet jag mer säkert i nästa vecka efter att BM (äggdonationskoordinatorn) haft mötet med läkarna, hon sa idag att hon ringer mig efter det.

Min man tycker att jag trakasserar den stakars BM när jag ringer så ofta med mina frågor..så jag sa det till henne idag..hon bara skrattade och sa "jag är ledig på fredag" - haha jag tänker inte ringa något mer den här veckan så det är lugnt sa jag. Kan ju inte rå för att jag är ett levande frågetecken, och vill helst ha svar direkt på mina funderingar =)
Hon sa då ja du har verkligen många frågor och funderingar, å olika för varje gång när Du ringer, men det är bra att Du frågar. Jaja ska försöka att inte ringa så ofta, jag var likadan när vi gjorde IVF i Falun..stakars vårdpersonal som får mig till patient..en frågvis och nyfiken jävel ;)

Kram från ett levande frågetecken =)

2 kommentarer:

  1. Äggdonations graviditeter är alltid riskfyllda då man ofta blöder under första trimestern och att man ofta får havandeskapsförgiftning och att man kan blöda mer vid förlossningen. Tvillingförlossning är oxå en riskgraviditet men samtidigt får man dubbellycka och risken för havandeskapsförgiftning ökar inte men däremot risken att mista en eller båda ökar eller föda för tidigt. Det är därför Sverige satt dessa regler men på Sahlgrenska fick vi 2 tillbaka utan problem och nu i Riga ska vi välja att få 2 tillbaka samtidigt som jag är oerhört medveten om riskerna men eftersom jag ofta möter dessa patienter på mitt jobb så känner jag mig ändå trygg. Kram Genus Longing

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för infon! Tycker bara att det är konstigt varför det skiljer sig åt mellan klinikerna/sjukhusen i Sverige om det finns regler för det! Det är oerhört dåligt, ska väl vara lika för alla tycker jag i så fall. Men då ska jag påtala att Sahlgrenska minsann kan sätta in två embryon =)
      Få höra vad de säger om det hihi.

      Kram vännen <3

      Radera