27 maj 2014

Mörka moln på min himmel

Igår kväll/natt kom sanningen nära. Låg i sängen och lyssnade på skön avslappningsmusik då mina ögon fylldes och stora tårar rullade ner för mina kinder. Tankarna bara snurrade och allt kändes så mörkt och dystert. Fanns inga ord i världen som kunde trösta för stunden, låg där i mörkret och snyftade. Blev lite bättre när maken la sig bredvid och strök med sina mjuka händer över min kropp och sa att försök att tänka på något annat, fast jag vet att det är jättesvårt..vi kan bara acceptera situationen just nu.

Men det är ju så jävla tungt, det skär i hjärtat...

Idag känns det lite bättre och jag är taggad som fan att jag ska lyckas gå ner i vikt..det bara måste gå!!!

Pratade med IVF idag, och det sas väl inget speciellt mer än att om jag inte fått någon blödning på måndag så ska jag ringa dem. Frågade om vi fick göra någon mera behandling, och det fick vi då den här senaste inte blev så bra som planerat hade en av läkarna sagt. Dessutom kan de väl inte säga så mycket då vi nu mera bekostar behandlingarna själva.

Vi tycker att de i Falun är väldigt realistiska och föreslår det som är mest gynnsamt för oss som patienter, de rekommenderar hur vi bör göra. De skulle ju faktiskt kunna utnyttja situationen då de är privata och suga ur en på en massa pengar, för att de vill gå med vinst. Men så jobbar det inte, de är så mänskliga och inte alls ute efter att tjäna pengar på sina patienter, i varje fall inte oss. De vill oss väl och allt gott!! =)
Det privata syns på priserna, en hormonstimulerad IVF behandling kostar 26 500:-, och då sköts allt av IVF, så som provtagningar & undersökningar. Kostar en del att ligga på topp hihi..nää men skämt och sido, det är ju liksom inte gratis att försöka bli förälder...tycker dock att det är lite fel att vi ska behöva betala. Vad tycker ni om det?

Jag ska fortsätta äta Prasteron över sommaren och hoppas att hormonvärdet blir bra till nästa kommande försök. Fick också numret till Uppsala, äggdonation, av IVF så att jag kan ringa och trycka på lite, höra hur långt vår remiss kommit och så. De skadar aldrig att trycka på lite sa sköterskan, o ja så brukar det ju faktiskt vara. Så ska ringa imorgon å göra min röst hörd.

Nu ska jag äta lite, sedan dags för dagens långpromenad =)
Blir väl inte så mycket skrivet här framöver, kan jag tänka mig. Men vi hörs så snart det är dags igen att lägga allt krut på ett nytt IVF försök :)

Ha det allra bäst & Trevlig Sommar, ladda batterierna och njut av årstiden!

Kraam fr B

4 kommentarer:

  1. Jag bor i USA och fick också betala en stor del själv (trots att jag har amerikansk sjukförsäkring). Tror att vårt kalas slutade på ungefär 30 000 SEK per försök. Mycket pengar men absolut värt det nu när jag är gravid i vecka 17! Håller alla tummarna för att det går vägen för er också.

    SvaraRadera
  2. Jag är så ledsen för din skull fast jag ej känner dig, men jag vet hur jävligt och orättvist det känns.

    Har ni fått 3 IVF:er gratis? Om inte är det fördjävligt. Nu menar jag inte inseminationer utan IVF. Jag tycker faktiskt man kunde få 5 IVF:er gratis om man inte har barn sen innan. Här i Kristianstad, får man göra många inseminationer om läkarna anser att det är den rätta behandlingen, men allt har ju ett slut. När vi gjort fyra stimuleringar, två med insemination och två med endast stimulering och "hemmasex". När läkarna sa att vi inte kommer vidare så betalade vi 18.000 SEK för att göra IVF i Danmark, Trianglen. De har ett special pris för patienter som går till kvinnokliniken på csk. Och vi hade redan ett barn som vi fått genom hjälp från csk. Ej IVF. Hur ser det ut i ditt landsting?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mia!
      Här i Dalarna får man 3 gratis försök av landstinget sedan får man bekosta själv om man vill fortsätta. Jag tycker också att det borde ge flera gratis försök, det är ju så många andra sjukdomar som får behandlingar utan att det kostar. Det är ju inte mitt fel att jag inte kan få barn, jag har inte gjort något fel osv.
      Vi har tagit två av våra gratisförsök och sparat ett till äggdonation som vi väntar på. Medans vi väntar bekostar vi själva våra IVF försök just nu. Så ser det ut för oss.
      Har du någon blogg?

      Kram B

      Radera
  3. Jag har flera gånger tänkt den tanken med. Att vara barnlös är en sjukdom och då bör landstinget betala kostnaden för det. Tre försök är för lite. Vi har gjort 7 så 4 har vi bekostat själva och det är verkligen inte gratis, samtidigt finns det en längtan i hjärtat som behöver stillas och jag kunde bara inte ge upp vilket jag är glad över idag då vi snart går in i v 30. Det har dock inte varit lätt och en sådan resa förändrar en.
    Håller så många tummar för er. Känner er smärta och er beslutsamhet. Du kanske kan fråga om de kan skrapa livmodern lite så ägget får lättare att fästa. Carlanderska i Gbg provar det på de som försökt många gånger.
    Kramar

    SvaraRadera