31 maj 2014

Remiss strul

Ringde Uppsala i onsdags och hörde efter hur långt våran remiss kommit i kön för äggdonation. Blev mycket snopen av det svar jag fick av BM som jag pratade med. Hon sa ni står inte i kö hos oss...VAA??? Sa jag, gör vi inte och varför inte det??? Vår läkare har ju remitterat oss till er sa jag.
Läkaren här hos oss i Uppsala har skickat ett svarsbrev till er remitterande läkare om att då ni har goda chanser att bli gravida med IVF så vill vi avvakta resultatet och ni är välkomna med en ny remiss till oss om graviditet uteblir..va i h..har den läkaren fått det ifrån undrar jag, våran läkare vid IVF har ju sagt att vi inte har så goda chanser till graviditet med IVF och att de därför vill skicka oss vidare för äggdonation..blir helt matt!!!

BM tycker också att det låter konstigt men kan ju inget säga då det är läkaren som skrivit svarsbrevet och som borde ha kommit fram till våran remitterande läkare då det skickades 13 maj från Uppsala. Så BM råder mig att jag ska ringa till vår remitterande läkare och höra hur denne tänker.

Då jag inte har något nummer till läkaren så ringer jag först till IVF och hör med dem om de har något nr, berättar även vad som blivit sagt och att jag känner mig upprörd över det svar jag fått från Uppsala. Sköterskan vid IVF, förstår inte heller vad som hänt, hon blir lika paff som mig och tycker att det är riktigt konstigt, hon tycker absolut att jag omgående ska ringa upp vår remitterande läkare från landstinget och ifrågasätta vad som hänt med remissen.

Så jag ringer vidare, kommer inte fram till läkaren. Bestämmer mig då för att skicka ett mejl. Får senare under em svar att jag ska ringa till mottagningen och lämna mitt personnr så ska hon kolla upp ärendet. Jag hinner inte ringa, läkaren ringer upp mig, först är hon lite tvär och säger till att jag inte ska mejla henne för hon tittar inte alltid i sin mejl..då skyndar jag och säger att uppenbarligen hade jag tur idag för du måste ha tittat i din mejl, då mjuknar hon lite.

Läkaren förstår inte vad jag skrivit i mejlet...fast det är helt tydligt och uppenbart vad jag menar..så jag får dra det muntligt för henne. Hon har inte fått något brev ifrån Uppsala och hon tycker att deras svar är jättekonstigt som jag förtäljer till henne. Hon säger men då hamnar ju ni i kläm om ni inte får stå i kö, trots att IVF anser att ni bör få prova äggdonation och så får det verkligen inte gå till, det här måste vi lösa. Så hon tar mig på allvar och det känns bra. Hon ska sätta sina sekreterare på ärendet att spåra brevet samt be dem ringa Uppsala och reda ut det här. Läkaren ska försöka höra av sig till mig under nästa vecka eller så får jag ringa veckan därpå om jag inte hört något.

Men blir man trött eller blir man trött alltså!!!! Vilken jävla tur att jag ringde Uppsala just den dagen jag ringde, tänk om jag väntat och vi fortsatt trott att vi stod i kö för äggdonation. Sedan förstår ingen av oss varifrån Uppsala har fått idén om att vi har goda chanser till att bli gravida genom IVF..ööö..de måtte ha gjort en egen tolkning av det hela, ska bli mycket intressant att få veta hur de tänker..om de nu vågar svara!

Har även bett om att få boka en telefontid med min läkare vid IVF, för att höra om inte hon kan ringa Uppsala och prata med den läkaren där som beslutat om vår remiss. Jag känner att jag har inte den befogenheten att ringa och tala med den läkaren, utan det måste vår behandlande läkare göra, anser jag.

Mycket snurrigt, hoppas att ni ändå förstår lite av vad jag vill förmedla er här.

Å så är jag ska sjuuukt trött, kan typ sova hela tiden. Maken tror att det är för att alla hormoner ska ut ur kroppen, de som jag tillsatt med nässpray, sprutor och tabletter, det är ju inte lite mediciner du tagit säger han. Jag vet inte, kanske är det ett svar ifrån kroppen på att det inte lyckades den här gången heller.
Det jobbigaste är att jag har en skriftlig tenta på måndag och jag är så ofokuserad på att plugga..bara somnar hela tiden..suck!


Åter kommer när jag vet något mera ang. äggdonations remiss soppan!

Kraam fr B

2 kommentarer:

  1. Fy så tråkigt att höra! Tyvärr är det så när vi patienter inte själva får läsa remisserna innan de går iväg. Hoppas att det ordnar sig för er! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det låter konstigt att ni skulle få igenom äd… VI fick inte med motivationen att vi kunde fick till befruktade ägg, sen att de inte tog sig sket de i fullständigt! Men jag hoppas de ändrat på denna process. Vid tre tillfällen fick vi tillbaka ett embryo men varje gång fanns det bara ett att få tillbaka och vid varje äp bara två ägg att få ut...

    SvaraRadera