10 oktober 2014

En Cysta

Ultraljudet i morse hos IVF visade att jag hade en cysta, därav har troligen inte mensen kommit. Fick tid senare under dagen hos IVF för att komma åter så att de kunde punktera cystan.
De tog även ett FSH (blodprov) för att kolla hormonerna i kroppen. Ska bli spännande och höra hur det ligger till med det värdet.

Det första jag sa till min man när läkaren lämnade oss ensamma en liten stund för att hon skulle kolla sin dagsplanering va, jaha nu har jag väl fått cancer också..jag viste att det troligen inte alls var så..men jag blev rätt orolig och undrar varför allt ska hända just mig och just nu??!!

Läkaren frågade om jag ville ha morfin när ingreppet skulle göras, ja sa jag det vill jag..lite rädd att det skulle göra ont liksom vid skrapningen.

Strax efter halv tolv var det dags att pallra sig upp i gynstolen igen, två gånger på en och samma dag, inte illa. Herregud!!

Det gick bra, behövde inge morfin fick ju lokalbedövning vilket de inte informerat om innan.
Så det gjorde inte alls ont, spände lite när de bedövade det var allt. Sedan gick det fort ca 5-7 min. å så var det klart. Fick se vätskan som cystan innehöll då de sög ut den, den var ljus gul, klar och fin.
Inget avvikande, så det var en vanlig normal cysta med klar vätska och inte alls cancer  =)
Det kändes skönt. Efteråt kunde man få som mensvärk. Så nu i skrivandets stund känner jag sammandragningar..så tar nog och lägger på vetekudden när det är dags att natta.

Nu är det bara till och vänta igen då, för omkring ca 10 dagar bör blödningen komma, annars måste jag höra av mig igen  ang. detta till kliniken...måtte det komma igång av sig själv nu, hoppas, hoppas!!!


Trevlig Helg!

Kram  B

4 kommentarer:

  1. Cystor är inget kul, jag har haft cysta pp vä äggstock som jag tömt 7ggr. Vet hur det är! Skönt att det gick bra för dig! Kram

    SvaraRadera
  2. Alltså nu räcker det väl med otur för er??? Kan ni inte ha lite medvind nu .....

    Hur går det förresten med studierna?

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Vad tråkigt att en cysta skulle ställa till det mitt i allt. Skönt att det gick bra att ta bort den i alla fall. Hoppas mensen kommer snart.
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Hej!
    På vilken klinik punkterade du din cysta? Gjorde du det via ultraljud? Jag står inför en liknande situation, men min gynekolog sa att i Sverige så opererar de främst mha titthålsoperation, men att utomlands så är det är vanligt att punktera mha ultraljud, vilket är ett mkt enklare ingrepp. Det låter som om du gjorde det mha ultraljud. Tacksam för svar.
    Hälsningar
    Am.

    SvaraRadera