22 oktober 2014

IVF 25 år

Gårdagens besök på IVF visade 3 äggblåsor som var på gång =) Men de var väl lite för små än dårå. Så ska fortsätta med enbart Menopur 450 IE tills torsdag. För på fredag morgon ska jag till kliniken och ta nytt blodprov och ultraljud.

På lördag em ska IVF Falun ha öppet hus för de öppnade för 25 år sedan  =)
Då funderar jag och maken på att åka dit och kika på labbet..eller "barnkammaren" som min syster sa här om dagen. Tycker det ska bli jätte spännande att få kika hur embryologerna jobbar, för det är ju där "DET" händer.

Kraam fr B

2 kommentarer:

  1. Hejsan
    Jag har gått igenom menopur, puregon och gonalF kurer, dock inte alla samtidigt. Men de två sista stimuleringarna samt inför IVF:en så var det menopur jag hade eftersom den var enklare att försiktigt höja doserna. Jag hade glädjen att lyckas med mitt första ivf försök på trianglen i Danmark. Vad jag undrar är, varför tar de blodprover på dig hela tiden? På mig så lät de ultraljuden tala. Hur slemhinnan såg ut samt äggblåsorna. Jag fick relativt höga doser menopur inför IVF för det gör ju inget med många blåsor eftersom man ändå plockar ut och befruktar under kontrollerade former när det gäller IvF. Skillnad var då vi bara stimulerade inför samlag. Och avslutar alltid med en ägglossningspruta . Till skillnad från dig har jag ingen aktivitet alls i äggstockarna utan behandling och min egna kropp går alltså inte in och "stör" med egna mens cyklar. Jag var på ultraljud en till två ggr i veckan och de räknade ut ungefär efter varje gång hur många sprutor till jag skulle ta. Allt utifrån äggblåsornas utveckling och så fick jag en tablett också som skulle få fart på slemhinnan i livmodern. Det verkar så onödigt omständigt och jobbigt för dig. Jag hoppas att du snart ska få bli gravid. Jag känner med dig och det känns som att du hamnat hos läkare som är lite "rädda" för att våga satsa fullt ut

    SvaraRadera
  2. Hej Mia!
    De tar blodprov för att kontrollera hur hormonvärdena stiger, det ska helst stiga över 1000 innan ägguthämtning samt att äggblåsorna ska se bra ut, upp nå de rätta måtten. De mäter dem samt slemhinnan i livmodern vid varje ultraljud.

    Kram fr B

    SvaraRadera