27 oktober 2015

VARFÖR????

När jag vaknar ser jag att ett dolt nummer ringt min mobil och att jag har ett meddelande i röstbrevlådan, känner paniken och ångesten. Det är reproduktionscentrum som ringt och som vill att jag ringer upp dem..jag känner mig gråtfärdig, tankarna snurrar.

Ringer till Uppsala, får vänta ca 30-40 minuter innan de ringer mig. Det är en annan BM som ringer som inte alls vet om att BM som har hand om äggdonationerna har ringt och sökt mig. Så hon som ringer tar ett meddelande och säger att de ringer senare under dagen. Fortsätta vänta, vad kan de vara som de vill berätta..så orolig.

Strax efter kl.12:00 ringer äntligen BM, hon berättar att 2 ägg befruktat sig av 10 stycken..jag blir förvånad och får bara fram "ojj då, de var inte många". BM säger att jag ska ta mina mediciner, Progynon och Lutinus som planerat och att labbpersonalen kommer inte titta på äggen förens på torsdag morgon igen. Å så säger hon, nu hoppas vi att de här två är era guldägg. Jag känner mig förkrossad och jätteledsen. Men säger inget, utan vi avslutar samtalet med att vi ses förhoppningsvis på torsdag em som planerat.

Efter samtalet, brakar jag ihop, tankarna snurrar och jag ringer min make och berättar. Sedan sms:ar jag till min syster..allt för att finna tröst. Både jag och maken undrar så varför allt ska vara så motigt hela tiden för oss. Visst vi vet båda två att det bara behövs ett befruktat ägg för att bli gravid..men vi tycker båda att det är verkligen ett dåligt utgångsläge. Jag hade hoppats på 4 ägg och maken på 3, men nu blev det bara 2..visst bättre än 0 men kan ända inte finna någon tröst. Det är jävligt tungt nu =.(

Tankar som dyker upp är vad som händer om dessa ägg dör, vad händer då?!
Jag blir så orolig så jag ringer Uppsala igen. Å den gulliga äggdonations BM ringer mig igen, hon tycker att jag tar ut värsta tänkbara scenarion direkt, men kan ändå förstå min oro. Hon säger att om båda äggen går förlorade så får vi göra om denna procedur igen, och vi hjälper er med en ny donator. Det är vårt uppdrag.

Jag frågar också om det nu blir åter isättning och det mot alla odds inte tar sig, kan vi då försöka strida med vårt landsting igen om att få ett nytt betalt försök och Uppsala hjälper oss. Å ja, det är ett alternativ. Men det tror både jag och maken att det kan nog bli tufft, de är nog inte så villiga att ge ett till betalt försök. Men, men man vet ju aldrig. Blir det så, så tänker jag strida för detta igen. Så det så!

Visst håller vi tummarna för dessa två ägg att båda är starka och överlever.

Men är det bara ett ägg som klarar sig hela vägen så kan lika väl de också dö, känner jag & maken..låter säkert helt galet för er som läser min blogg. Men får vi ytterligare en ny donator så har vi ju större chans att få flera ägg befruktade..kanske.
Det känns bara tungt och jävligt nu, VARFÖR????!

VARFÖR detta mörker hela tiden, VAD har vi gjort för att få gå igenom detta gång på gång??!

Kram B




7 kommentarer:

  1. Ingenting, ni har inte gjort nånting för att förtjäna detta :'( jag håller ändå tummar för att båda embryona växer till sig! Stor kram

    SvaraRadera
  2. Ja varför en del av oss hela tiden får motgångar är svårt att förstå. Jag själv ser mitt barnlösa liv som Murphys lag; "Det som kan gå åt helvete går oxå åt helvete ". Men nu hoppas vi så att dessa 2 embryon är era guld embryon och att dessa gör er till föräldrar. Jag håller tummarna för er! Kram Genus Longing

    SvaraRadera
  3. Bara för att ge lite pepp, vi fick ut 24 ägg för fyra veckor sen, bara tre av dessa blev befruktade och bara ett som kunde sättas tillbaka, inte ens av toppkvalitet, men nu är jag gravid 😊 Lycka till med era två guldägg! 🍀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååå va underbart för er!! Grattis Julia!!
      Tack för pepp behövs verkligen nu, nervös, spänd och pirrig allt på engång :-S

      Kram B

      Radera
  4. Tack till er andra som också lämnat kommentar och håller en tumme för oss!!

    Kram till er alla <3

    SvaraRadera
  5. Nu hoppas jag att ni befinner i Uppsala och att allt går bra och om några tuffa dagar så får ni ert efterlängtade plus...


    Vi fick enbart ett ägg som klarade sig och resultatet är nu en 2- månaders tjej, så det behövs "bara" ett ägg.

    Massa kramar

    SvaraRadera
  6. Åh vännen, förstår att det känns jobbigt. Vi fick ju ut 13 ägg förra gången men bara 2 befruktades och jag är ju gravid nu. Det är er tur nu, ni förtjänar det så enormt. Jag hoppas att ni varit till Uppsala idag och fått tillbaka två små embryon :) Tänker på er. Stor kram H

    SvaraRadera