25 april 2016

Envis eller dumdristig

Idag tog jag milen, alltså jag gick 10,32 km på 1 timme och 51 minuter..envis eller dumdristig..ja jag vet inte riktigt..men nog fasiken var det tack vare mycket vilja som jag fixade det. Kände och känner mig oerhört nöjd nu efteråt, jag gjorde det!! Vilket inte är så himla märkvärdigt egentligen, jag har gjort detta flera gånger tidigare..men det var nog förra sommaren eller sommaren före det tror jag. Men jag trodde inte att jag skulle göra det under två timmar, tyckte inte att jag gick så fort, var ganska tungt stundvis. Det var otroligt skönt för huvudet att rensa tankarna och lyssna till fågelkvitter, jag gick efter en grusväg i skogen. En å annan fart dåre for förbi, vissa är verkligen så dåliga på att sakta in. De körde så gruset sprätte, jag får vara glad att jag inte träffades av någon sten..fasiken va ont det skulle ha gjort =(

April vädret fortsätter med snöbyar och regn, usch va det är kallt ute, vart är värmen?? Å när kommer den? I dalarna lyser den med sin frånvaro ännu =/
Igår kväll ca 20:10 var det -1 när jag och maken kom till bilen efter vår promenadrunda i skogen..brrrr! Långkalsongerna och underställströjan satt inte i vägen, får nog fortsätta att klä mig i det på mina promenader ett tag till.

Hur går det då med maten och godiset..tjaa, tycker det är svårt att veta hur jag ska lägga upp mat intaget. Försöker att äta med jämna mellanrum och inte äta allt för sent på kvällen, det är inte bra. Annars håller jag mig till hemlagadmat, försöker undvika snabbmat. Jag väntar på en diet shake som jag skickat efter hos Svensk Hälsokost, tänkte prova om de kan ge mig en skjuts ner i vikt, som hjälp nu i början. Men det beror också på hur det smakar, jag hoppas att det ska vara okej. Å godis försöker jag bara äta på lördagar nu mera..kanske kommer försöka undvika det helt..men det kan bli väldigt svårt med tanke på att jag älskar GODIS!!! Jag tänker inte sluta med allt "gott", de är inte min målsättning! Men jag måste dra ner på intaget och det har jag gjort! Så bara att fortsätta kämpa!! Jag ska fixa detta!!!



Har nu landat i att vi inte kommer göra något nytt äggdonationsförsök förens tidigast till hösten, sedan om det blir i september eller senare det beror på min viktminskning. Jag har idag ett bmi på ca 33 och bör som läkaren sa komma ner till 30 eller något där under, för att öka chanserna att bli gravid. Så det är mitt mål! Jag ska greja det, så om jag ska gå till fötterna blöder och kroppen skakar av utmattning!! Jag ger mig inte!!!

Vi hörs!

Kram B


4 kommentarer:

  1. Wow bra jobbat med promenaden! Nu är alla olika, men jag märkte skillnad på även lite mindre förändringar när jag gick ner i vikt.... Här kommer lite tips ;) som jag tyckte var bra: drack inte juice på vardagar ( presse hellre grapefrukt och apelsin själv), ok med nått glas juice ibland. Bananpannkakor är goda! ( googla och testa om du inte gjort det) Jag försökte tänka så här: lite " maffigare" lunch, lättare måltid till middag vice versa. Lägg märke när du är som hungrigast under dagen, för mig tex är det viktigt med bra lunch för att orka dan och tänka på vad jag äter! Ta tallriksmodellen, dvs halva grönsaker ( gärna morötter, broccoli, blomkål dvs mer matiga om du gillar dessa annars ta det du gillar! ), en tredjedel kyckling/fisk/ kött/ veg etc och mät upp kolhydraterna. Jag åt tex 1 dl kokt ris, 1,5 dl kokta makaroner, eller 2 större potatisar . Tänk på att ta mindre sås till ( eller sylt, ketschup etc) Detta tycker jag funkade bra, grönsaker mättar bra och man vänjer sig efter ca 2 v med mindre ris/ pasta/ bulgur etc. Ät regelbundet. Tex en vardag kan se ut så här: kl 7: frukost, kl 10 fm fika med frukt, 12 lunch, kl 15: knäckebröd med pålägg/ keso/ frukt ( mer om du ska träna), kl 18 middag. Och ev lite ost, knäckebröd, grönsaksstavar, frukt/ bär till te om man är hungrig till kvällsmat. Det var lite tips :) heja dig! Kram/ Karin

    SvaraRadera
  2. Och tycker absolut du kan/ ska unna dig nått gott/ sött ibland. Men begränsad mängd på tex fre eller lördagar. Allt handlar ju egentligen om mängder eller hur? Utan nått godis är det ju trist tycker jag. Men tex popcorn är bättre än Chips, 2 hg smågodis bättre än mängder etc ;) lycka till nu, detta fixar du! :) kan andra, kan du! ( så tänkte jag) / Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å Tack för tips!!
      Har skaffat en app på mobilen som en vän tipsade om Lifesum heter den. Där kan jag räkna ut mitt kalori intag fördagen samt träning. Den verkar bra, så testar den just nu.

      Kram

      Radera
  3. Vad duktig du är! Heja heja!!! :)
    Kramar

    SvaraRadera