28 april 2016

Lindrig Järnbristanemi

Fick förra veckan svar på mina provsvar när jag ringde vårdcentralen då sa de att allt va helt normal. Begärde själv att få mina provsvar hemskickade och de kom idag. Två brev dessutom. I det ena brevet stod det att alla prover var normala och i det andra bad läkaren om ursäkt för att han missat att mitt Hb & Ery-MCV var avvikande. Mitt Hb var 106* & Ery-MCV 79* lindrig järnbristanemi, referensvärdet för Hb är 117-153 och Ery-MCV 82-98. Så nu ska jag börja med järntabletter, en tablett morgon och kväll..kanske inte är så konstigt att jag är trött, frusen å svettig och inte har någon lust med något alls.Jag har funderat på om det kan ha varit en depression som fått mig att må så som jag gjort och gör, men det är antagligen järnbristen. Kanske en kombination. Egentligen är det väl inte jättekonstigt om jag mår skit stundvis, missfall på missfall, stress och kämpande i ett =(
Det ska blir skönt att ladda batterierna nu och ta nya tag till hösten, känner mig redan lite starkare.

Mätte min midja förra veckan för att jag skulle jämföra om/när jag går ner i vikt eller snarare om promenaderna ge effekt. Å i morse var jag bara tvungen å mäta..å jaa jag har minskat 3 cm på 1 vecka..lycklig!! Å det märks på jeansen =)
Men vågen tycks inte vilja röra sig än, men det kommer..har läst att det är vanligt att man går upp
1-1 1/2 kg i början när man börjar träna för att blodmängden ökar i kroppen. Det har att göra med att det går åt mera energi och kroppen måste jobba hårdare.

Mammografin gick väl okej, fick lite ont efteråt då sköterskan (det var tack å lov en kvinna) pressade ihop dem rätt rejält eller de va röntgenmaskinen som gjorde det snarare. Kan ju inte säga att jag kände mig avslappnad och bekväm i situationen..men nu är det gjort. Bara hoppas att allt ser bra ut. Får brevsvar om 1-6 veckor..skapligt nervös jag kommer vara då när det ska öppnas.
Först innan hon började styra in mig i röntgenmaskinen så ställde sköterskan några frågor om cancer sjukdomar fanns/funnits i familjen/släkten, om jag känt något i mina bröst och om jag åt några hormoner. Sedan fick jag sträcka upp armarna i luften och hon tittade och kände på brösten, sedan var det dags att röntga. Fyra bilder tog hon innan hon var helt nöjd, bytte någon slags platta gjorde hon också. Nästa rutin undersökning blir om ca 1 1/2 - 2 år. Förhoppningsvis är jag lite mindre nervös då ;)

Ska bli spännande med akupunktur imorgon, lite lätt nervös men helt okej ändå. Kommer garanterat ett inlägg om det nån dag =)

Kram från B

2 kommentarer:

  1. Grattis till viktnedgången,visste att du skulle fixa det galant! Bara att fortsätta ju *ler* Skönt att du fick svar på provet så att du kan åtgärda det innan hösten. Akupunktur är inget kul men det gör gott ska du se! Jag och pyret hejar på dig gumman! Kram Genus Longing

    SvaraRadera
  2. Åh heja dig med vikten, tycker du är så duktig! :) detta fixar du. Visst tar det lite tid innan kroppen svarar med minus kg. Min lärdom är ha tålamod! Ofta ger man upp för snabbt ;) bra med vilodagar! Egentligen är kosten viktigast ( lärde jag mig via viktväktarna och min viktminskning) långpromenader ca 2 ggr per v kanske bra start och koll på kosten. Eller starta med 30/40 min promenad per dag. Om man håller efter godis/socker/ matintag och tänker på att äta gott och bra kommer det nog räcka gott en bra bit på vägen:) spännande med akupunkturen! Det kommer hå bra, försök andas och blunda mitt tips. Man kan bli rätt trött efter första tillfället. Ge det lite tid, 1-2 tillfällena kan kännas lite ovant men hoppas du också kommer känna avslappning. Kram/ Karin

    SvaraRadera