23 november 2015

5+5

Jag har beslutat mig för att försöka sluta vara så nojig, det blir liksom inte bättre av det. Orkar inte, kommer bli galen på riktigt! Kommer det lilla "fröt" ut så är/var det något fel på det, och det är kroppens eget försvar att stöta bort det i så fall.

Söndagen var också en brun historia..men nu är det måndag och det bruna har minskat i omfattning..det är positivt! Fortsätter hoppas att det minskar tills det inte syns mera =)

Övriga symtom håller i sig så som ömma bröst, illa mående som kommer å går i vågor, trötthet, dofter som är skit jobbiga och triggar illamåendet, hunger och kissnödig. I dag tycker jag att det smakar metall i munnen, det är något nytt..kan inte säga att det smakar rent järn som när man typ biter sig och får blod i munnen..men något åt det hållet...kanske inbillar mig. Har tyckt tidigare att det smakat surt på något vis, kan inte förklara hur.

Nu i graviditets vecka 6 ser embryot ut så här:

Tycker det här är jättespännande! Så här står det i graviditets appen om embryot:

"Embryot är nu 4 veckor gammalt och har huvud och bål. Från huvud till stjärt mäter det ca 2 - 4 mm. Ett anlag till hjärnan börjar växa fram. 22-23 dagar efter befruktningen börjar hjärtat, som inte är större än ett vallmofrö, att slå för egen kraft. Små arm- och benanlag börjar att växa fram. I slutet av den sjätte veckan börjar blodomloppet att fungera. Käken och munnen utvecklas och det finns 10 tandanlag i båda käkarna. Det går nu att urskilja ögon, mun och näsa".

Guud vilken utveckling och va fort det går, fast det är sååå pytte litet..tänk att vi alla människor har gått igenom detta stadium..då var vi inte så uppkäftiga *fniss* ;)

Alltså har vårt lilla "frö" (om de lever än, vilket jag tror) nu ett eget litet hjärta som slår, då det är ca 27-28 dagar sedan befruktningen.

I natt hade jag ont i magen, men det var inte i "tjej magen" utan i "vanliga" magen, tarmarna. Hade fruktansvärda gaser, måste ha ätit något olämpligt, det var jobbigt. Vågade knappt massera magen, var lite rädd att "fröet" skulle slå bakut..jag vet det kan inte skadas, de sitter så väl skyddat inne i livmodern ännu..men ni vet va nojig man kan bli.

Tusen Tack för alla era kommentarer, de har gett mig hopp om att det kan komma och gå bra trots den brun rosa historien!!

Ha de gott!

Kram B

3 kommentarer:

  1. Heja dig! Får jag fråga om du fortfarande tar lutinus? Jag testade positivt i torsdags :) har ett missfall i bagaget så just nu rätt nojig! Eftersom jag hade tabletter av lutinus kvar, kör jag ca 12 dagar efter testdatum. Detta kan jag göra enligt BM på kliniken. Håller tummarna för oss båda! Hur räknar man veckor vid ivf, nån som vet? ( och när man liksom byter v) lycka till! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åå GRATTIS!!!
      Japp jag fortsätter ta både Lutinus 3ggr/dag och Progynon 3 tab./dag. Jag är verkligen inte rätt person att fråga om hur man räknar ut grav.veckor..kan inte förklara..jag litar på min app som jag laddat ner till telefonen. Sorry!!
      Finns säkert en bra förklaring här på nätet, allt finns ju här på både gott och ont. Man får se upp med källorna dock.

      Kram till Dig, håller mina tummar för Dig också <3

      Radera
  2. Tack! Jag tar lutinus nu mer två gånger per dag enligt klinikens ordnination. Håller tummarna för oss båda!

    SvaraRadera