30 november 2015

Mer pengar till vård för ofrivillig barnlöshet

Usch och fyy va jag är trött på det här nu!! Vill bara veta nu hur det är ställt..tyar inte mycket mera. Ångest laddat att gå på toaletten, tror jag ska sluta titta på toapapperet för jag vet ju redan svaret känns det som.. Igår kväll kom det ut väldigt mycket brunt och klumpar när jag torkade mig..och nu ikväll är det lite rött på papperet..men för faan kan de inte bestämma sig om blödningen ska dra igång så det blir slut på detta elände!!

Visst jag vill vara gravid, det vet ni som läser min blogg..men nu är det olidligt här!! Hoppas verkligen vi får ett svar på torsdag oavsett om det är positivt eller negativt..bara vi får ett svar. Dessvärre tror jag mer och mer på att det är kört, tycker kroppen känns så..men det kan ju också gå upp och ner, liksom allt annat. Men mina bröst ömmar inte lika mycket som före den där stört blödningen som var förra tisdagen, idag har de inte ömmat alls å det gör mig skraj!! Å illamåendet är näst intill helt borta. Men kissnödig är jag hela tiden, trodde tidigare idag att jag fått en UVI. Tryckte jättemycket på blåsan och när jag skulle kissa gick det inte..men det har tack å lov försvunnit efter att jag drack en del citronvatten.  Jag har molvärk och så känns det som att det drar till och från runt naveln och rakt ner mot underlivet, det kommer och går, mest sent på kvällen/natten när jag lägger mig.

Hörde precis på nyheterna att det ska satsa mera pengar på oss som är ofrivilligt barnlösa i hela Europa, det ska startas en massa projekt och forskning i Sverige & Danmark för att förbättra behandlingarna för att de har kommit fram att det födds inte tillräckligt med nya människor. Jiippiii va bra tycker jag!!!
Äntligen har de fått upp ögonen lite mera för oss alla som kämpar..dessvärre hinner väl kanske inte jag/vi få något ut av detta för det lär väl ta något år innan det sker någon förändring..men helt galet bra för er yngre som kämpar. Mer pengar till vården för barnlösheten, de jämförde det hela med våra folksjukdomar som diabetes, cancer och så. Det har jag tyckt länge..de som får cancer (hemsk sjukdom det säger jag inget om) de behöver inte i Sverige betala sina behandlingar, de får hur många behandlingar som helst betalt av landstinget..men vi med ofrivillig barnlöshet som också är en sjukdom, vi rår ju liksom inte heller för att vi blivit drabbade. Vi får 2-3 behandlingar betalda av våra landsting sedan ska vi betala själva. En IVF går på ca 25-30 tusen och en äggdonation på 50-55 tusen i Sverige. Det är faktiskt väldigt dyrt, speciellt om man behöver/vill göra några stycken. Visst cancer kan Du dö av..men jag tycker inte det är någon skillnad för Du kan dö av sorg för att Du förblir barnlös. Det kan även leda till annan vård som Du kanske kommer behöva så som psykiatrisk, vilket kostar mycket pengar för samhället..kanske lika mycket som att kosta på ett ofrivilligt par behandlingar i samma utsträckning som en cancer patient får. Det här är min åsikt, kanske låter jävligt hårt. Men livet är så orättvist, så är det bara! Å ingen av er behöver dela dessa åsikter, tyck vad ni vill för vi lever i ett åsiktsfritt land!

Nu ska jag försöka sova..brukar gå lite si och så med det också nu när tankarna snurrar. Min kropp är nog snart helt sönder stressad =(

Kram B

5 kommentarer:

  1. Åh vad jag hoppas på det bästa för dig/er!
    Jag är i exakt samma sits som du & idag ska jag göra VUL för att få veta....
    Den här ovissheten & oron gör en enormt stressad. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åå hoppas att Du/Ni får ett bra besked!! Håller tummarna!!

      Radera
  2. Ovissheten är hemsk! <3 kram

    SvaraRadera
  3. Nu har jag varit & kollat.
    Såg en mkt liten varelse där inne (3 mm), gynekolog sa att jag var i vecka 5+5 och inte över 7 som jag trodde. Litet hjärta pulserade, fick lite oklart. Ska tillbaka om 2 veckor.... fortsatt ovisshet trots ok besked idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket trevligt besked Grattis!!
      Har din blödning avtagit?
      Är det IVF eller ÄD som ni genomgått?

      Kram

      Radera